• info@ks.iul-nasu.org.ua
  • +38 (044) 278-42-81
  • Print ISSN 0201-419Х
  • e-ISSN 2708-9827
» Випуски збірника » 2020 » Збірник «Культура слова» - №93, 2020 » ЛІНГВОСОФІЯ «РАБСТВА – СВОБОДИ» У ДРАМІ ЛЕСІ УКРАЇНКИ «В КАТАКОМБАХ»

ЛІНГВОСОФІЯ «РАБСТВА – СВОБОДИ» У ДРАМІ ЛЕСІ УКРАЇНКИ «В КАТАКОМБАХ»

Збірник «Культура слова» – №93, 2020
УДК 81’38

БИБИК Світлана Павлівна,
доктор філологічних наук, професор, провідний науковий співробітник відділу стилістики, культури мови та соціолінгвістики Інституту української мови НАН України, вул. М. Грушевського, 4, м. Київ, 01001

E-mail: sbybyk2016@ukr.net
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9765-497X

Рубрика: До 150-річчя від дня народження Лесі Українки
Мова статті: українська

Анотація
У статті запропоновано стилістичний аналіз драми Лесі Українки «В катакомбах». Основу методології дослідження становить лінгвософський підхід, тобто проєкція «теми – основної думки – проблематики», особливостей соціального та світоглядного конфліктів на мовну основу твору. Наголошено на лексико-граматичних проявах взаємодії риторики «високого», «нейтрального» та «низького» регістрів за переваги перших двох. У зв’язку з цим диференційовано комунікати з теологічною, євагнелієзованою і повсякденно-побутовою стилістичною семантикою.
Зроблено акцент на стилістиці антитези, образів-символів, прецедентних імен. Встановлено, що перша допомагає стилізувати дискусійність, полілогічність комунікації персонажів, друга – увиразнити філософію межів’я буття земного і духовного, третя – стилізувати час, окреслити ціннісне наповнення лінгвосвідомості учасників комунікації. Підкреслено, що потрактування прецедентних феноменів у Лесі Українки відповідає авторській стратегії вираження суспільно-політичної позиції інтелігента в імперській Росії кінця ХІХ – початку ХХ ст., актуалізації конфліктності між міфологічним – теологічним та конкретно-практичним світоглядами.
Простежено зміни текстової семантики лексем раб, воля.
Зауважено на ролі тексту драми «В катакомбах» у розвитку книжної української літературної мови як засобу ословлення здатності української нації до змагальності.

Ключові слова: мова поезії, лінгвософія твору, ключове слово, комунікат, риторика, символ, антитеза.

Література
1. Вісич О. Нон-фініто у драматургії Лесі Українки. Слово і час. 2012. № 2. С. 9–15.
2. Кузьма О. Проблема свободи в драмі Лесі Українки «В катакомбах». URL: file:///C:/Users/Sweta/Downloads/spml_2013_18_21%20(1).pdf (останнє звернення: 20.11.2020).
3. Моклиця М. В. Pro et contra християнства (драматургія Лесі Українки). Слово і час. 2001. № 6. С. 21–28.
4. Мороз Л. Леся Українка і християнство. Дивослово. 1995. № 2. С.4–10.
5. Мукоїд Р. Прагнення до свободи у драматургії Лесі Українки. Про українське право. За ред. проф. І. Безклубого. Київ, 2014. Число VІІІ. С. 138–144.
6. Словник української мови: в 11 тт. За ред. І. К. Білодіда. Київ: Наукова думка, 1970–1980.
7. Словник фразеологізмів української мови. Уклад.: В. М. Білоноженко та ін.; відп. ред. В. О. Винник. Київ: Наук. думка, 2003.
8. Українка Леся. Твори в чотирьох томах. Т. 2. Київ, 1981.С. 61–84.
9. Хороб С. Неоромантична концепція «волі» в драматургії Лесі Українки. Вісник Львівського університету. 2004. Вип. 35. С. 257–265.
10. Шейнина Е. Я. Энциклопедия символов. Москва: ООО «Издательство АСТ»; Харьков: «Торсинг», 2003.
11. Яценко Н. М. Проблема свободи особистості в ранніх драматичних творах Лесі Українки. Радянське літературознавство. 1983. № 3. С. 57–64.