СИЗОНОВ Дмитро Юрійович,
кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри стилістики та мовної комунікації
Київського національного університету імені Тараса Шевченка;
бул. Шевченка, 14, м. Київ,
E-mail: dm_sizonov@ukr.net
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1162-2182
Рубрика: Стиль і пам’ять
Мова статті: українська
Анотація
У статті репрезентовано стилістичну взаємозалежність медійної фразеології та культурної памʼяті. Доведено, що фразеологізми виступають вербальними ідентифікаторами соціальних змін, лінгвомаркерами суспільно-політичної та культурної дійсності. Визначено, що масмедіа є донором трансформованих фразеологізмів, прецедентних феноменів, фразеологічних інтертекстем та стилістичної алюзії, які ідентифікуються як явища культурної памʼяті. Розглянуто також фразеологічні інновації, що у ЗМІ виконують ідентифікаційну функцію: нові реалії життя здатні продукувати нову медійну фразеологію, яка корелюється з лінгвоментальністю та памʼяттю поколінь.
Ключові слова: медійний фразеологізм, культурна памʼять, інтертекстуальність, стилістична алюзійність, семантична трансформація, прецедентний феномен, функціональна стилістика.
Література
Бацевич Ф.С. Словник термінів міжкультурної комунікації. Київ: Довіра, 2007. 205 с.
Медіалінгвістика: словник термінів і понять / Л.І. Шевченко, Д.В. Дергач, Д.Ю. Сизонов / за ред. Л.І. Шевченко. Вид. 2-ге, випр. і доп. Київ: ВПЦ «Київський університет», 2014. 326 с.
Петренко А.С. Прецедентні феномени у заголовках сучасних засобів масової комунікації: джерела, структура, рецепція: дис. … д-ра філос.: 035 Філологія. Київ, 2021. 332 с.
Русанівський В.М. Історія української літературної мови: 2-ге вид., доповн. і перероб. Київ: АртЕк, 2002. 424 с.
Сизонов Д.Ю. Фразеологічні інновації в літературній мові: до проблеми стилістичного аналізу. Актуальні проблеми української лінгвістики: теорія і практика. 2016. Вип. 33. С. 87-97.
Теорія медіалінгвістики: підручник / Л.І. Шевченко, Д.Ю. Сизонов. Київ: ВПЦ «Київський університет», 2021. 214 с.
Українська мова: енциклопедія / В. М. Русанівський [та ін.]. Вид. 2-ге, випр. і допов. Київ: Вид-во «Українська енциклопедія» ім. М. П. Бажана, 2004. 820 с.
Чемеркін С.Г. Українська мова в Інтернеті: позамовні та внутрішньо-структурні процеси. Київ: НАН України, 2009. 240 с.
Шевченко Л.І. Символи модерної культури в інтертексті слов’янських медіа. Актуальные задачи стилистики. 2018. №4. С. 77-84.
Lec S.J. Myśli nieuczesane wszystkie. Warszawa, 2006. 704 s.
Tošović B. Generatorska lingvistika. Beograd : Svet knjige, 2018. 190 s.
Flew T. Globalization, neo-globalization and post-globalization: The challenge of populism and the return of the national. Global Media and Communication. 2020. №16(1). Р. 19-39. https://doi.org/10.1177/1742766519900329