• info@ks.iul-nasu.org.ua
  • +38 (044) 278-42-81
  • Print ISSN 0201-419Х
  • e-ISSN 2708-9827
» Випуски збірника » 2023 » Збірник “Культура слова” – № 98, 2023 » МИСЛЕОБРАЗ МОВА В ХУДОЖНІЙ ПРОЗІ ЛІНИ КОСТЕНКО

МИСЛЕОБРАЗ МОВА В ХУДОЖНІЙ ПРОЗІ ЛІНИ КОСТЕНКО

Збірник “Культура слова” – № 98, 2023
УДК 81’38

ЄРМОЛЕНКО Світлана Яківна,
доктор філологічних наук, професор, академік НАН України, головний науковий співробітник відділу стилістики, культури мови та соціолінгвістики, Інститут української мови НАН України;
вул. Михайла Грушевського, 4, м. Київ, 01001;
e-mail: svitlana.yermolenko@gmail.com
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9916-4915

Рубрика: Слово в художньому творі
Мова статті: українська

Анотація
У статті здійснено текстовий аналіз мислеобразу МОВА в романі Ліни Костенко «Записки українського самашедшого». Запропоновано інтерпретацію назви твору. Виокремлено мікротексти, що розкривають семантику лексеми мова як маркера національної ідентичності українців і як системи мовних засобів вербалізації думок і почуттів у спілкуванні персонажів. У першому випадку мислеобраз мова виявляє контекстуальні зв’язки з мислеобразами нація, народ, держава, політика, влада, національна свідомість; у другому – це мовні структури (лексичні, синтаксичні, стилістичні), що виконують роль ідентифікаторів індивідуального стилю, маркерів створення мовних портретів персонажів, оприявлення стилістичних ознак калейдоскопічної оповіді як моделі цифровізованого суспільства початку ХХІ ст.
Ключові слова: роман Ліни Костенко, інтрига назви, калейдоскопічний текст, мислеобраз МОВА, мовна ідентичність, лексичні й синтаксичні новації, пароніми, слова-терміни, вкраплення іншомовних слів.

Література
Єрмоленко С., Сюта Г. Філософія мови Ліни Костенко. “Dusza szybuje w poświacie epok…”. Tom jubileuszowy ofiarowany Linie Kostenko. Red. nauk. Agnieszka Matusiak i Ludmyła Tarnaszyńska. Współpraca Oxana Pachlovska, “Miscellanea Posttotalitariana Wratislaviensia”. Wroclaw, 2021, 10. С. 67–79.
Костенко Л. Записки українського самашедшого. Київ: А-Ба-Ба-Га-Ла-Ма-Га, 2015.