• info@ks.iul-nasu.org.ua
  • +38 (044) 278-42-81
  • Print ISSN 0201-419Х
  • e-ISSN 2708-9827
» Випуски збірника » 2022 » Збірник “Культура слова” – №97, 2022 » ДУМКИ БУВАЮТЬ РІЗНІ…, АБО МОДАЛЬНА ГРА В МЕДІЙНОМУ ДИСКУРСІ

ДУМКИ БУВАЮТЬ РІЗНІ…, АБО МОДАЛЬНА ГРА В МЕДІЙНОМУ ДИСКУРСІ

Збірник “Культура слова” – №97, 2022
УДК 811.161.2

ГОРГОЛЮК Ніна Георгіївна,
кандидат філологічних наук, доцент, заступник директора Інституту української мови НАН України з наукової роботи;
вул. Михайла Грушевського, 4, Київ, 01001;
e-mail: gorgoluk@ukr.net
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7229-3066

Рубрика: Граматична стилістика
Мова статті: українська

Анотація
У статті проаналізовано функційно-семантичний потенціал модусних предикатів думати й уважати, зокрема описано критерії семантичної диференціації «модальних дієслів»; схарактеризовано типи пропозицій, що їх уводять ці модусні предикати. Запропоновано поняття «модальна гра», установлено когнітивні механізми й прийоми модальної гри; на матеріалі засобів масової комунікації (інтерв’ю, виступів, промов, новинних вебпорталів тощо) обґрунтовано ефективність модальної гри як маніпулятивної тактики та стратегії інформаційного впливу мовців на свідомість споживачів інформації.
Ключові слова: модальна гра, модальність, модусний предикат, семантична диференціація.

Література
Апресян Ю.Д. Синонимия ментальных предикатов: группа считать. Логический анализ языка: Ментальные действия. Москва: Наука, 1993. С. 7–22.
Балли Ш. Общая лингвистика и вопросы французского языка. Москва: Изд. иностр. лит., 1955.
Дмитровская М.А. Знание и мнение: образ мира, образ человека. Логический анализ языка. Знание и мнение. Москва: Наука, 1988. С. 6–17.
Зализняк Анна А. Исследования по семантике предикатов внутреннего состояния. München: Verlag Otto Sagner, 1992.
Скопненко О. Дехто не вважає за потрібне рахувати гроші, а народ каже: гроші лічбу люблять. Голос України. 28.02.2018. URL: http://www.golos.com.ua/article/300296
Эпштейн Михаил. Философия возможного. Модальности в мышлении и культуре. СПб.: Алетейя, 2001. URL: https://www.emory.edu/INTELNET/fv43.html