РОМАНЧУК Світлана Миколаївна,
кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри журналістики, Український гуманітарний інститут; докторантка кафедри української мови Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова;
вул. Пирогова, 9. м. Київ, 01001;
e-mail: svitlor2017@ukr.net
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5737-2951
Рубрика: На допомогу вчителеві
Мова статті: українська
Анотація
У науковій розвідці запропоновано аналіз морального аспекту мовної особистості студентів, реалізованого в їхній комунікативній поведінці. Стверджено, що загальною когнітивною базою сучасної моралі є духовна культура народу, його мова, яка акумулює світогляд, історичний досвід, виховання в сім’ї, у школі тощо.
Звернено увагу на автокомунікацію суб’єкта, кореляцію «внутрішньої мови» особистості і самопрезентації моральної свідомості, осмислення власної поведінки та досвіду. Доведено, що когнітивний аспект моральної сфери життя пов’язаний із встановленням значення цінностей, укладених у концептах моральної свідомості студентів, та репрезентований у їхній комунікативній поведінці.
Ключові слова: моральний дискурс, комунікативна поведінка, когнітивний аспект.
Література
Біблія канонічна, 66 книг (сучасний переклад Турконяка). Київ: Українське Біблійне Товариство, 2022. URL: https://kovcheh.com/catalogue/biblii-ukr-pereklad-turkonyaka/
Габермас Ю. Комунікативна дія і дискурс – дві форми повсякденної комунікації. Ситниченко Л. Першоджерела комунікативної філософії. Київ: Либідь, 1996. С. 84–90.
Габермас Ю. Мораль і моральність. Чи стосуються гегелівські заперечення Канта також і дискурсивної етики? Єрмоленко А.М. Комунікативна практична філософія: Підручник. Київ: Лібра, 1999. С. 325–345.
Серажим К. Дискурс як соціолінгвальне явище: методологія, архітектоніка, варіативність (на матеріалах сучасної газетної публіцистики). Київ, 2002.
Шевченко І.С. та ін. Дискурс як когнітивно-комунікативний феномен. Харків: Константа, 2005.